Genieten en Trubbleshooting in Noord-Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Björn Callaars - WaarBenJij.nu Genieten en Trubbleshooting in Noord-Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Björn Callaars - WaarBenJij.nu

Genieten en Trubbleshooting in Noord-Thailand

Door: Björn

Blijf op de hoogte en volg Björn

26 Mei 2010 | Thailand, Chiang Mai

Halloooooooooootjes Nederland!!!!!!
Het is nu 10 dagen geleden sinds ik mijn vorige verslagje geplaatst heb, dus ik vond het weer tijd voor een nieuwe!!!
Ze zijn niet meer zo lang als in Nieuw Zeeland, en nog steeds fotoloos, aangezien ik nog steeds afhankelijk ben van anderen mbt foto's, maar ik heb weer genoeg meegemaakt...
Het begint allemaal op de 16de mei, de dag van mijn vorige verslagje...
Die avond gezellig met Michael en Katie over de avondmarkt en de NightBazar gelopen, mede omdat zij nog een aantal souvenirs wilde kopen voor hun thuisfront... Aangezien zij moeite hadden om standvastig te zijn en af te dingen, heb ik die moeite een aantal keren op me genomen met wisselend succes, maar wel met gunstige koopjes voor hen... Daarna zijn we gezellig wat wezen eten in een Thais restaurant, met "Seafood" als specialiteiten... Niet echt iets waar je mij in het verleden blij mee kon maken, maar het gaat steeds beter, al neig ik altijd nog het meest naar vleesgerechten in een restaurantje... Ik moet echter teogeven dat mijn Thaise Groene Curry Soep met garnalen buitengewoon lekker was, om maar niet te spreken over de "Red Snapper" die ik samen met Michael deelde... Hmmmm, het water loopt me weer in de mond als ik daaraan denk!!! Na het heerlijke diner zijn we even naar "mijn" kroegje gegaan en rond 12 uur vonden we het welletjes en zijn we weer naar het Guest House gegaan...
De volgende dag was ik relatief vroeg op en ben ik een paar kleinere tempels gaan bezoeken in de stad... Verder heb die dag een beetje gechilled bij het zwembad, geld gepind en een lekker hapje gegeten... Michael en Katie hadden een dagtripje, dus die heb ik niet gezien die dag... In de avond een hapje gaan eten bij een Pizzeria hier... Had even niet zo'n zin in een Thaise maaltijd... Nog kort even gedag gezegd bij mijn stamkroegje en vroeg naar bed, want de volgende dag stond er iets fantastisch op het programma: Olifantentraining!!!
Een beetje een onrustige nacht, waarschijnlijk omdat ik zo ontzettend veel zin had in de dag met de olifanten!!! Om 7.30 uur op, douchen, lekker ontbijtje en klaar voor de start... Dacht ik... Er komt een man binnenlopen , loopt recht naar mij toe, ik vraag hem of hij van de olifanten is en hij antwoord bevestigend... Ik zijn busje in, andere mensen ophalen in de stad... Krijgt die man een telefoontje van mijn Guest House... Heeft ie de verkeerde meegenomen, want hij moest een Frans stelletje meenemen... Hij keek nog keer op mijn briefje, verontschuldigde zichzelf 1000x en bracht me terug waar de andere chauffeur, voor mij de juiste, al op me stond te wachten... Uiteindelijk zijn we met 7 personen aanwezig in het busje om naar het Olifantenkamp te gaan... Een Duits-Keniaans koppel, een Engels (Chinees-Vietnamees) stelletje, een Nederlands stelletje en ik zelf...
Op naar de markt om verse bananen te kopen voor de Olifanten, want we moeten ze straks zelf voeden... Na de inkopen is het ongeveer een 45 minuten rijden naar het "Baan Chang Elephants Camp"... Daar krijgen we een uitgebreide uitleg over het waarom en hoe van deze organisatie... Waar het i het kort op neer komt: De eigenaar heeft vroeger als tourguide gewerkt en zag hoe slecht de olifanten behandeld werden... Hij heeft geld gespaard en is samen met het geld dat zijn vaders boerderij opleverde een olifantenkamp begonnen, zo'n 6 jaar geleden... Zijn doel is om de olifanten een thuis te geven waar ze echt een familie kunnen zijn en ondanks dat ze getraind worden in de omgang met mensen, wordt hen geen "truukjes" aangeleerd die niet Olifantwaardig zijn, zoals bijvoorbeeld een voetbalshow geven, of zelfs een massage... Nee, ze worden goed verzorgd en gevoed en hebben slechts een klein deel van de dag een last op hun rug, genaamd mens... Zonder poespas en contructies, gewoon op de rug van de olifant kruipen! Na deze uitleg waren we klaar voor het voeden... Iedereen wat trosjes bananen mee onder de arm en naar de Olifanten toe... Sommige wilden de bananen in de slurf hebben, maar de meeste van de 13 prachtdieren mocht je gewoon in de bek voeren... Heel apart om die tong te strelen... Op dit moment hebben ze in het kamp 2 jonkies en zijn er 2 olifanten zwanger... Het kamp groeit dus gestaag... Het voeden was echt een leuke belevenis en je merkt meteen dat het intelligente dieren zijn... Ze eten als volwassenen ongeveer 250 kg fruit en bladeren per dag en drinken meer dan 100 liter water... Das ongeveer hetzelfde als ik frikandellen eet en bier drink dus, hahahaha ;) :P ;)
Na het voeren mochten we allemaal kennis maken met het gaan zitten op een olifant en het maken van een proefritje... Omdat we maar met 7 personen waren, mochten we allemaal 2 keer een kort rondje op de rug van de olifant, waarbij wij de commando's moesten geven... Na Lung = Liggen ; Pai = Vooruit ; Houw = Stop ; de term voor links en rechts ben ik vergeten helaas... Heel leuk om dit mee te maken... je moest hard en duidelijk praten... niet echt een probleem met mijn stem... De andere deelnemers waren iets minder luid dan ik, hahaha :P :) :P
Wat volgde was een gezamenlijke lunch, die niet typisch Thais was te noemen, maar gericht op "falang", ofwel westerlingen... Wel erg lekker overigens, met een groentesoepje, rijst met zoetzure kip, kippepootjes, gebakken ei en vers fruit... Daarna mochten even relaxen, terwijl de "Mahoud" (olifanten bereider) met zijn Olifant het water in ging voor een verkoeling... Mooi schouwspel om te zien, zeker vanuit een heerlijk hangmatje (kon slechter dacht ik zo)... Na de lunchpauze was het tijd voor de grote tocht... Iedereen kreeg een eigen olifant en zijn Mahoud toegewezen... Elke Olifant in dit kamp heeft zijn eigen Mahoud, met wie ze dus erg vertrouwd zijn... Het zijn vrienden... Wij allemaal op de Olifant, en de Mahoud er naast... In totaal gingen we een bergwandelingetje maken van zo'n 2 uur... In het midden ongeveer een half uurtje pauze, waarbij de Mahoud de olifant weer ff meenam om te eten en te spelen terwijl wij vragen konden stellen over de olifanten, over het gebied en zelfs over de huidige politieke situatie... Na deze break dus weer op de rug van de Olifant (uiteraard had ik de grootste, hahaha) voor het vervolg van de tour... Na de bergrit kregen wij allemaal wat drinken, terwijl de Mahoud met de olifanten het water in gingen... Na ons vlugge drankje gingen ook wij het water in, om de olifanten een grondige wasbeurt te geven en te schrobben... Jawel, ook achter de oortjes ;) hahaha! Het wassen werd na een klein half uurtje voor de meeste Mahoud en hun olifanten een spelletje en het natspuiten door de slurf begon nu pas echt! Fantastische ervaring, echt supergaaf om mee te maken en zeer zeker al zijn geld waard!!!
Na een lekkere douche werden we door het busje thuisgebracht...
De volgende dag zou ik naar het stadje Pai gaan, ongeveer 3 uur met een busje van Chiang Mai... Die avond heb ik het dus weer niet te laat gemaakt, al ben ik wel bij mijn stamkroegje geweest, maar was het verder een alcoholvrije avond...
De volgende dag om 11 uur werd ik opgepikt om naar Pai te gaan... Pai is een soort van hippiestadje in de bergen van het noorden, met een hele gezellige atmosfeer... Helaas kon ik hier niet echt genieten... Waarom niet??? Nou, omdat ze er bij het thuisfront achter waren gekomen, dat ik meer geld opgemaakt had dan ze konden geloven... Gelukkig, want we kwamen er achter dat mijn bankpas geskimmed was!!! Meteen geblokkeerd dus... Ik had nog wel wat geld over, maar niet voldoende voor een uitbundigere levensstijl... Op zich neit erg, maar de stress die ik had omdat mijn creditcard ook niet werkte, maakte me een kwetsbaar mannetje op dat moment... Na MSN-contact, mailtjes en veel afwachten, heb ik uiteindelijk met de hulp van moederlief iets bij de rabobank gedaan kunnen krijgen... Ze zouden een nieuwe code voor mijn creditcard opsturen... Verder heb ik in het stadje Pai niet veel meer gedaan dan op internet zitten, de stad rondlopen en de twee tempels bezocht, gegeten,en alcoholvrije drankjes als water en fruitshakes op... Toch kon ik de goede sfeer wel proeven, er hing een goei vibe in town... Misschien iets voor een volgende keer, you never know... Mijn Guest House was erg relaxed, al had ik geen aircon... Goeie bedden helpt ook al veel :) ahahahaha... Op de 21ste maar weer terug naar Chiang Mai dus, in afwachting van mijn Rabo-perikelen was dit het verstandigste, aangezien ik in mijn Guest House aldaar makkelijker een rekening kon openene, en daardoor iets geld op zak hield... De volgende dag niet veel gedaan, wel veel contact gehad met het thuisfront over het probleempje... Maar goed, het was zondag, dus dan kun je verder niet veel en het was ook nog eens Pinksteren in NL... Die zondag was de code binnengekomen, dus ik geprobeerd om te pinnen met mijn creditcard... HELAAS!!!! Code "invalid" en dus nog geen geld... Die avond zei Richard, een Nederlander die ik hier in de stamkroeg heb leren kennen, dat je met creditcard en paspoort ook geld kunt opnemen bij sommige banken... Op maandag ben ik dus hier in Chiang Mai even een Bank-Tour wezen doen... Uiteindelijk was de vierde bank die ik in liep in staat om me te helpen met Creditcard en Paspoort... Thank Buddha/God/Allah/JHWH for that!!! Wat een geruststelling!!! Die avond heb ik dat wel een beetje gevierd moet ik toegeven, en iets te diep in mijn glaasje gekeken... Maar goed, moet af en toe kunnen toch ;)
Dinsdag 25 mei was een dag met een katertje... Veel meer dan eten, slapen, zwemmen, chillen, internetten heb ik niet gedaan die dag... Niet het vermelden waard dus! Hahahahaha!
Vandaag is wat vruchtbaarder... Eerst naar de kapper geweest om me voor 3 Eur te laten scheren en daarna heb ik mijn vluchten geboekt naar Phuket op zaterdag a.s. en van Krabi (ook Zuid-Thailand) naar Kuala Lumpur op de 8ste juni, zodat ik niet ook nog in KL hoef te blijven nog een nachtje (duurder namelijk)... De dagen die ik doorbreng van Phuket tot Krabi zullen vooral in het teken van zon-zee-strand staan... Normaal net mijn meest favoriete dingen, maar ik wil toch met enigszins een kleurtje terugkomen in Nederland... Kleurtje kan ook zomeer rood zijn natuurlijk, hahaha!
Ik denk dat mijn laatste verhaaltje in Nederland geschreven gaat worden, maar mocht ik tussendoor nog een keer de zin en tijd vinden om jullie iets mede te delen, dan zal ik dit niet nalaten natuurlijk!!!
Tot over een kleine twee weken!!!!!

  • 26 Mei 2010 - 10:37

    Bart:

    Vervelend Callie, dat de Roemenen nu ook al in Thailand vertoeven.
    Jammer dat je geen foto's hebt van jezelf en de olifanten;)...
    Geniet nog van het mooie weer daar en see you soon I think.

  • 26 Mei 2010 - 11:49

    Thuisfront:

    Dat moet wel een hele belevenis zijn geweest als olifantje tussen je soortgenoten, hahahahaha. Geniet er nog een dikke week van en dan zien we je zo weer thuis.

  • 26 Mei 2010 - 13:05

    Papa:

    Ondanks alle perikelen, wat betreft geld, toch nog veel kunnen ondernemen en genieten. Dus hou je haaks en let goed op want, zoals je nu al meegemaakt hebt zit een ongelukje in een klein hoekje. Probeer er een goede afsluiting van te maken.

  • 26 Mei 2010 - 13:24

    Chantal & Emile:

    Heey Bjorn,

    Veel plezier nog de laatste dagen, geniet er nog van :D
    En tot snel weer.

    X ons

  • 26 Mei 2010 - 15:28

    Bas P:

    Kleine verhalen altijd;)
    klinkt gaaf man met die olifanten, jammer dat daar geen foto's van zijn..
    Geniet er nog even van!!
    tot over een tijdje.


  • 26 Mei 2010 - 17:10

    Ans :

    HEEEEEEEEEEEEEEEEEE. Bjorn leuk man met de olifanten dat zou ik zo ook wel mee willen maken super geniet nog ff jong als je thuis bent zit je weer zo in je oude ritme heel veel groetjes en tot over 2 weken xxxAns

  • 27 Mei 2010 - 06:03

    Coen And Esther:

    Hey Bjorn, zonder ....

    Blij dat alles weer op zijn pootjes terecht gekomen is. Wat een straf om een aantal dagen zon, zee en zand te doen LOL. Hoop dat de terug reis soepel en veilig verloopt. Veel plezier in NL, je zal wel weer snel kennis maken met de Nederlandse kater. Garoeten!! xoxo

  • 27 Mei 2010 - 23:50

    Jev:

    Hey Callie, heb je die olifanten achter de oren gewassen, dat had ik weleens willen zien :). Ik durf te wedden dat alle olifanten gingen zitten toen jij je luide stem opzette!
    Balen zeg dat je op het laatste moment nog die bankproblemen hebt, jammer dat je de skimmers niet te grazan hebt kunnen nemen ;). Geniet er nog even van daar!

  • 28 Mei 2010 - 08:39

    Jennine:

    Goh jongen dat is wel heel vervelend van je pasje zeg, maar je hebt gelukkig hulp gekregen. Wens je nog een fijne tijd en voor straks een veilige vlucht terug naar Nederland.
    Gaaf om te lezen hoe het allemaal met de olifanten ging.
    Greetz from Veghel

  • 31 Mei 2010 - 20:42

    Hurry @ Home:

    Hey maat,

    Je geniet nog maar even lekker een ruime week in Azië en dan kom je weer naar Veghel en hopelijk neem je veel zon mee terug!

    Tot ziens in Veghel jongen!

    Groeten,
    Hurry

  • 01 Juni 2010 - 07:01

    Agnes:

    he schat
    tot over een week
    groetjes uit Oss

  • 03 Juni 2010 - 11:55

    Barry:

    Aangezien je nu bijna terug bent zal ik je nog een keer inlichten zodat de cultuurshock niet te groot is. 10 fieten voor Bjorn:
    feit 1: Jagber heeft een zoon, genaamd Arie Fokke.
    Feit 2: het gerucht gaat dat Dirk Kuijt toch gaat spelen, hangend op recht natuurlijk. Robben verhuist dan naar links.
    Feit 3: Het weer is nu 23 graden hier, zonnig en zacht dus, maar kan morgen zo weer bewolkt zijn.
    Feit 4: Na het besluit af te zien van de verbouwing van parking Mols in Breda, gaat nu wel de herinrichting van de Dreef in Breda aanvangen. Dan weet je dat.
    Feit 5: Onno Bonenkamps bril werd onlangs door een vernietigende smash van H. Essing vernield. de opticien van Hilvarenbeek schijnt er nog wat van gemaakt te hebben.
    Feit 6: Balkenende en zijn posse staan nu op een magere 21 zetels, en dalen door. 8 juni wordt gestemd.
    Feit 7: Gesink zal kopman zijn in de aanstaande Tour de France. op papier samen met Mensjov.
    Feit 8: Joran van der Sloot voortvluchtig naar mogelijke moord in Lima.
    Feit 9: AZ verkocht voor symbolische 1 euro aan groep noordhollandse beleggers.
    feit 10: Desi Bouterse flikt het weer. zijn partij heeft veruit de meeste stemmen behaald en wil de president aandragen voor Suriname.

    Na deze feiten zal het herintegreren wellicht wat beter geschieden. Tot snel

  • 08 Juni 2010 - 18:24

    Rob & Evelien:

    Hallo Bjorn,

    Welkom terug in Nederland!

    Groetjes Rob & Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Björn

Bourgondische Brabander op reis... Waarom naar de andere kant van de wereld? Omdat ik anders te snel terug val in mijn oude levenspatroon en ik daar niet veel wizer van wordt!

Actief sinds 28 Sept. 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 112609

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2009 - 06 Juni 2010

Björn op ontdekkingsreis

Landen bezocht: